Forskning inom svenska språket
Det finns en del forskning om Minecraft kopplat till undervisning men inte så mycket i just Sverige. Vi har påbörjat ett ULF-projekt tillsammans med forskarna Daroon Yassin Falk och Eric Borgström på Örebro universitet. Ett ULF-projekt är en praktiknära forskning där forskarna och verksamma lärare tillsammans jobbar runt en eller flera forskningsfrågor som är kopplat till verksamheten. Vårt ramprojekt handlar om hur Minecraft Education kan användas för att skapa lektioner anpassade efter den svenska läroplanen och tar utgångspunkt i vårt pågående utvecklingsprojekt på Änglandaskolans åk 4–6 i Örebro. Vi kommer uppdatera här under forskningsprojektets gång.
Mer om vår projekt kan du läsa här på Örebro universitets hemsida.
Du kan även lyssna då Daroon pratar om starten av projektet i radio.
Läsåret 24/25
- Planering tillsammans med forskarna
- Datainsamling – uppgiften Åkattraktion (finns även här på vår sida!). Vi samlade in observationsdata från klassrummet, elevernas färdiga text samt inspelade muntliga presentationer, elevintervjuer.
- Analys av data
- Konferens presentation: SMDI 2024 i Luleå: Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse. Vår presentation hette Bygga, skriva, berätta – Minecraft Education (ME) som resurs i skrivande och muntlig presentation.
- Datainsamling – uppgiften Framtidens skola (finns också här på vår sida!). Observationsdata från klassrummet, elevernas färdiga text samt inspelade muntliga presentationer, elevintervjuer.

Läsåret 25/26 (inplanerat)
- Språk- och litteraturdidaktisk nätverksträff (RUC Örebro) – Att forska på egna frågor – från spännande till genomförbart
- Data analys fortsätter
- Artikelskrivande om resultat
- Konferens presentation: Praktiknära forskning och skola på vetenskaplig grund: Minecraft Education som resurs i arbetet med muntlig och skriftlig framställning [4-6]